KLASY INTEGRACYJNE
Idea integracji polega na włączaniu do ogólnych klas, uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Takimi uczniami są uczniowie niepełnosprawni, jak i uczniowie którzy potrzebują szczególnej opieki ze względów zdrowotnych.
Na czym polega integracja w szkole:
- klasy integracyjne to klasy liczące do 20 uczniów;
- do klasy integracyjnej przyjmowani są uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (3-5 osób z niepełnosprawnością) wydane przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną;
- w każdej klasie integracyjnej oprócz nauczyciela prowadzącego przedmiot, pracuje również nauczyciel wspomagający wspierający proces edukacji.
Dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego powołuje się Zespół, który opracowuje Wielospecjalistyczną Ocenę Poziomu Funkcjonowania Ucznia oraz Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny. Szkoła organizuje specjalistyczne zajęcia rewalidacyjne, w ramach których uczniowie usprawniają zaburzone funkcje, rozwijają umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, a także uczą się aktywnego funkcjonowania w środowisku rówieśniczym i społecznym.
Nauczyciele dostosowują metody i formy pracy do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia, przez co indywidualizują proces kształcenia i wychowania. Dbają o kształtowanie postawy tolerancji, empatii i życzliwości wobec osób niepełnosprawnych.
Zalety integracji:
- formuje osobowość ucznia pełnosprawnego, jak i niepełnosprawnego;
- rozwija umiejętności radzenia sobie z trudnościami i ograniczeniami;
- uczniowie z niepełnosprawnościami funkcjonują wśród osób zdrowych i dzięki temu kształtują prawidłowy obraz własnej osoby;
- kształtuje postawy wobec trudnych sytuacji życiowych;
- uczy wiary we własne możliwości i pokonuje nieśmiałość.
FORMY POMOCY
W naszej szkole prowadzone są różne oddziaływania terapeutyczne dla uczniów
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi:
- Terapia pedagogiczna – oddziaływanie za pomocą środków pedagogicznych (wychowawczych i dydaktycznych) na przyczyny i przejawy trudności dzieci w uczeniu się, mające na celu eliminowanie niepowodzeń szkolnych oraz ich ujemnych konsekwencji. Terapia prowadzona jest w formie grupowej w ramach zajęć korekcyjno-kompensacyjnych.
- Rewalidacja – podejmowanie działań, których celem jest przywrócenie człowiekowi niepełnosprawnemu (również intelektualnie) możliwie pełnej sprawności. Jest to proces terapeutyczny, edukacyjny i wychowawczy. Terapia koncentruje się na usprawnianiu zaburzonych funkcji rozwojowych i intelektualnych. Rewalidacja realizowana jest formie indywidualnych zajęć uczeń – terapeuta, w ramach których prowadzona jest terapia:
- surdopedagogiczna (niesłyszący lub słabosłyszący);
- terapeutyczna (niepełnosprawni ruchowo);
- oligofrenopedagogiczna (niepełnosprawni intelektualnie w stopniu lekkim).
- Terapia EEG Biofeedback – czynność bioelektryczną wytwarzaną przez mózg, wykorzystuje się do monitorowania i trenowania. Podstawą terapii jest wykorzystywanie „giętkości mózgu”. Jest to również metoda, polegająca na podawaniu pacjentowi sygnałów zwrotnych o zmianach fizjologicznych jego organizmu.
- Terapia integracji sensoryczno-motorycznej (SI) – w trakcie terapii nie uczy się ucznia określonych umiejętności, lecz koncentruje na poprawie integracji pomiędzy zmysłami w układzie nerwowym. W trakcie zajęć terapeuta stymuluje zmysły ucznia oraz usprawnia motorykę małą, motorykę dużą, koordynację wzrokowo-ruchową.
- Terapia behawioralna – jest jedną z głównych metod leczenia osób autystycznych
w tym z zespołem Aspergera. Jej celem jest przede wszystkim nauczenie ucznia komunikacji, samodzielnego funkcjonowania w życiu codziennym i możliwie łatwego przystosowywania się do zmieniających się warunków otoczenia.
Posiadamy bardzo dobrze wyposażone sale do zajęć specjalistycznych:
- sala (SI);
- sale do zajęć rewalidacyjnych;
- sale do zajęć korekcyjno-kompensacyjnych;
- gabinet biofeedback;
KADRA TERAPEUTYCZNA
- Widawski Dariusz – wicedyrektor, oligofrenopedagog, nauczyciel wychowania fizycznego;
- Basista-Król Monika – oligofrenopedagog, pedagog terapeutyczny, edukacja i rewalidacja osób ze spektrum autyzmu, nauczyciel języka niemieckiego;
- Cichecka-Meisner Michalina – oligofrenopedagog, nauczyciel wychowania fizycznego;
- Dąb Alina – surdopedagog, oligofrenopedagog, nauczyciel chemii
i przyrody;
- Gruchacz Radosław – oligofrenopedagog, nauczyciel geografii, terapeuta biofeedback;
- Lewosz Karolina – oligofrenopedagog, nauczyciel plastyki;
- Matuszewska Marta – oligofrenopedagog, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, logopeda;
- Moskal Lidia – oligofrenopedagog, nauczyciel języka francuskiego;
- Pluta Jagoda – pedagog terapeutyczny, oligofrenopedagog;
- Pogodzińska Nadia – pedagog szkolny, pedagog terapeutyczny, oligofrenopedagog, terapeuta z zakresu terapii pedagogicznej, wczesne
i całożyciowe wspomaganie rozwoju i edukacji uczniów z autyzmem lub/i Zespołem Aspergera;
- Rusnarczyk Anna – pedagog szkolny, oligofrenopedagog, terapeuta biofeedback, edukacja i rewalidacja osób ze spektrum autyzmu;
- Sobik Natalia – oligofrenopedagog, nauczyciel języka polskiego;
- Wawrzyńczyk Ewelina – oligofrenopedagog, terapeuta
z zakresu terapii pedagogicznej i terapii integracji sensoryczno-motorycznej (SI);
- Wużyńska-Tkocz Magdalena – oligofrenopedagog, nauczyciel historii
i wiedzy o społeczeństwie, terapeuta z zakresu terapii pedagogicznej.
AKTY PRAWNE
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. 2020 poz. 1309);
-
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2015
r., poz. 843 z późn. zm.).