Losowe zdjęcia:
    23 IMG_4721 DSC_0042 20171107_101217 DSC_4924 7 rbt studn18_013
    https://www.facebook.com/MRMRybnika
    mrm
Posłuchaj PROMO AUDIO
Wycieczka integracyjna uczniów ukraińskich i polskich do Katowic i Muzeum Śląskiego
10.05.2022 10:21

Sztuka języka – język sztuki w muzeum!

Pod takim hasłem odbyły się autorskie warsztaty z edukacji przez sztukę
i edukacji regionalnej przygotowane przez Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej „WOM” w Rybniku we współpracy
z Muzeum Śląskim.

Był to niezwykły spacer przez historię Śląska oraz chwila refleksji nad obrazem „Kozak w stepie” dla uczniów ukraińskich i polskich V Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Integracyjnymi w Rybniku oraz nauczycieli tej szkoły. Wspólna praca, wspólne poszukiwania, wspólne refleksje – to łączy! Uczniowie kl. I c i oddziału przygotowawczego 0b podołali zadaniu 🙂

Pomysł narodził się z potrzeby chwili, z chęci wyjścia poza sztywne ramy lekcji i poszerzenia przestrzeni edukacyjnej o sale muzealne i zabytki miasta – jakże ważnego dla naszego regionu miasta wojewódzkiego – Katowic. Wycieczka pozwoliła połączyć ten pomysł z integracją i edukacją ponad granicami, podziałami i konfliktami. Uczniowie kl. I c i oddziału przygotowawczego 0b poznali w ten sposób historię regionu, przestrzeń miasta, a wzajemna współpraca pozwoliła dostrzec to, co w pojedynkę być może umknęłoby uwadze. Uczniowie ukraińscy dodali kolorytu i uszczegółowili dla polskich uczniów kulturowy portret kozaka. Obraz Alfonsa Dunin – Borkowskiego „Kozak w stepie”, nad którym pracowaliśmy w Muzeum Śląskim, został wybrany celowo i z góry towarzyszyło temu zamysłowi pragnienie wzbogacenia kontekstu sztuki o wiedzę, jaką wnieśli uczniowie ukraińscy. Oni z kolei dowiedzieli się o romantycznej powieści „Maria” Antoniego Malczewskiego, która stanowi genezę powstania obrazu. Połączenie różnych doświadczeń, wrażliwości i wiedzy uczniów uczyniły warsztaty w muzeum niecodzienną lekcją.

Samodzielne, ukierunkowane kartami pracy, zwiedzanie wystawy „Światło historii. Górny Śląsk na przestrzeni dziejów” pozwoliło zaś poznać najważniejsze fakty z historii Górnego Śląska i to w formie, która „porwała” uczniów do poszukiwań. Przestrzeń wystawy stała się bowiem czymś na kształt pokoju zagadek. Trzeba ją było „oswoić”, uporządkować i dotrzeć do informacji. Uczniowie polscy byli przewodnikami uczniów ukraińskich – takie było założenie, aby wystawa ich nie przytłoczyła informacjami, aby umieli się w niej odnaleźć i to w obcym dla siebie języku. Dwie grupy odnalazły wszystkie informacje – chłopcy z I c okazali się świetnymi przewodnikami!

Wersja językowa strony:

Skip to content